2

ŠABLONY PRO ROZHOVOR

Připravené formulace pro různé situace a cíle rozhovoru. Každá šablona je navržena pro konkrétní scénář a obsahuje varianty pro různé styly komunikace.
6 situací
Hotové formulace
Praktické tipy

Situace 4: Partner je agresivní

Používejte, když: Partner reaguje útočně, obviňuje vás nebo zvyšuje hlas.

🛡️ Okamžitá deeskalace

První kroky pro zklidnění agresivního partnera.

Když partner útočí
"Chápu, že jsi naštvaný/á, a možná máš důvod. Ale pokud budeme na sebe křičet, nevyřešíme nic. Můžeme se zkusit uklidnit?"
Když partner obviňuje
"Možná máš v něčem pravdu, a o tom můžeme mluvit. Ale teď neřešíme, kdo je vinen. Řešíme, jestli chceme oba pokračovat a jak na tom pracovat."

🏃 Přesměrování energie

Jak přesměrovat agresivní energii do konstruktivního směru.

Šablona
"Vidím, že ti na tom záleží, jinak bys nebyl/a tak emočně nabitý/á. Ale potřebuji, abychom si mohli naslouchat. [Konkrétní prosba o změnu tónu]."
Příklad 1
"Tvoje emoce jsou v pořádku, ale můžeš mluvit tišeji? Lépe ti budu rozumět."
Příklad 2
"Cítím, že se ti chce křičet. Křič, pokud potřebuješ, ale pak si sedneme a promluvíme si jako dospělí."

🚪 Strategický ústup

Kdy a jak ustoupit z konfliktu pro vlastní bezpečí a klid.

Když se situace vyhrocuje
"Vidím, že jsme oba příliš emočně nabití na konstruktivní rozhovor. Dáme si pauzu na [konkrétní čas] a zkusíme to později. Tohle ale musíme vyřešit."
Když partner odmítá se uklidnit
"Nebudu s tebou mluvit, dokud nebudeme schopni komunikovat s respektem. Až budeš připravený/á mluvit, ne křičet, dej mi vědět."

🎯 Návrat k tématu

Jak se vrátit k původnímu tématu po uklidnění situace.

Po uklidnění
"Jsem rád/a, že se můžeme bavit klidně. Vím, že jsi naštvaný/á, a chci pochopit proč. Můžeš mi říct, co tě nejvíc rozčiluje?"